
Oppimisvaikeuksien ja -valmiuksien kartoitus työikäisille
ValmennusLehto tarjoaa oppimisvaikeuksien ja -valmiuksien peruskartoittamisia verkko- ja lähikartoituksina sekä lisäksi syvällistä kartoitusta lähitoteutuksena. Peruskartoituksesta kootaan yhteenveto saaduista testi- ja kartoitustuloksista. Puolestaan syvällisen kartoituksen tuloksena syntyy peruskartoitustietojen lisäksi virallinen lukilausunto. Virallista lukilausuntoa tarvitaan mm. yhteishakujen pääsykokeiden erityisjärjestelyihin, oppilaitoksissa tehtävien erityisen tuen suunnitelmien perusteeksi ja esimerkiksi neuro- ja neuropsykologisissa jatkotutkimuksissa.
Palvelussamme käytetään luotettavia ja tutkittuja menetelmiä, jotka on suunnattu työikäisille nuorille ja aikuisille. Räätälöimme juuri sinulle sopivat testaukset ja menetelmät, joiden tuloksista hyödyt oppimisen ja työelämän haasteiden tunnistamisessa sekä tukimuotojen suunnittelussa.
Oppimisvaikeuksien ja -valmiuksien kartoituspalvelun prosessi etenee seuraavalla tavalla:

TOTEUTUSPROSESSI
Asiakasohjaus tapahtuu oman alueen työllisyyspalveluiden kautta. Kerro siis omalle asiantuntijallesi toiveesta osallistua palveluun. Asiakasohjauksen yhteydessä ValmennusLehtoon siirtyy tieto siitä, mihin tarkoitukseen kartoitusta tarvitaan.
Historia:
- Kokonaistilanteen kartoitus
- Koulutushistoria
- Työhistoria
- Oppimisen taustatiedot
- Tunnistetut vaikeudet ja niihin saatu tuki
Valitaan käytettävät kartoitusmenetelmät
Nykytilanne ja tulevaisuus:
- Omat työllistymis- ja koulutustavoitteet
- Toiveet tarvittavasta tuesta
2. Peruskartoitus
Kirjallinen yhteenveto testien tuloksista
Asiakkaan tapaaminen verkossa tai kasvokkain palauteen antamiseksi
- Testitulokset
- Johtopäätökset
- Peilaus ja kannanotto asiakkaan tilanteeseen ja tuen tarpeeseen työllistymis-/opintopolulla
- Tukitarpeiden suunnitelma osaksi työtä ja opintoja
- Tarvittavien apuvälineidenkartoitus
työpaikalla/opintoihin - Jatkosuositus lisätestaukseen ja/tai
terveydenhuollon tutkimuksiin
tarvittaessa
3. Syvällinen kartoitus
Laaja lausunto testien tuloksista
Asiakkaan tapaaminen verkossa tai kasvokkain palautteen antamiseksi
Testitulokset
- Johtopäätökset
- Peilaus ja kannanotto asiakkaan tilanteeseen ja toimintakykyyn
- Jatkosuositus terveydenhuollon
tutkimuksiin tarvittaessa
Tukitarpeiden suunnitelma osaksi työtä ja opintoja
- Tarvittavien apuvälineiden suositus työpaikalla/opintoihin
- Toiminnanohjauksen suositus
- Kielitaito työelämässä /opiskeluissa (maahanmuuttajat)
3. Syvällinen kartoitus
Laaja lausunto testien tuloksista
Asiakkaan tapaaminen verkossa tai kasvokkain palautteen antamiseksi
Testitulokset
- Johtopäätökset
- Peilaus ja kannanotto asiakkaan tilanteeseen ja toimintakykyyn
- Jatkosuositus terveydenhuollon
tutkimuksiin tarvittaessa
Tukitarpeiden suunnitelma osaksi työtä ja opintoja
- Tarvittavien apuvälineiden suositus työpaikalla/opintoihin
- Toiminnanohjauksen suositus
- Kielitaito työelämässä /opiskeluissa (maahanmuuttajat)
KARTOITUKSET JA SISÄLLÖT
Peruskartoitukset | Sisältö |
---|---|
Aikuisille, Lukiseula (lähikartoitus), Niilo Mäki Instituutti | Lukiseula on ryhmämuotoisesti tai yksilönä toteutettava testi. Testi tarjoaa suuntaa antavan tiedon lukemisen ja kirjoittamisen taidoista. Lukiseula kartoittaa lukivaikeuden mahdollisuutta, mutta siitä ei saa virallista lukilausuntoa. Testi on toimiva kartoituksen väline, jonka avulla pystytään näkemään mm. heikot lukijat ja kirjoittajat. Tämä usein riittää, kun tarkoituksena on löytää soveltuvaa opiskeltavaa alaa tai suunnitella tukitoimia työelämään. Testi on tarkoitettu erityisopettajien ja psykologien käyttöön, jolla on koulutuksellista taustatietoa erityispedagogisista ongelmista. |
Digilukiseula (lähikartoitus, verkkokartoitus), Niilo Mäki Instituutti | Digilukiseula vastaa lähikartoituksena toteutettavaa Lukiseulaa ja on tästä verkkoversiona toteutettava vaihtoehto. Seulan tekeminen verkkototeutuksena edellyttää osallistujalta tietokoneen, internet-yhteyden, hiiren, näppäimistön ja kuulokkeet sekä näiden käyttöön riittävät toimintavalmiudet. |
KTLT-laskutaidon testi, (lähi- ja verkkokartoitus), Niilo Mäki Instituutti | KTLT on peruslaskutaidon hallinnan ja soveltamisen taitojen arviointiin tarkoitettu luokka-asteille 7-9 normitettu tasotesti. Se soveltuu myös peruskoulun jälkeiseen nuorten ja aikuisten laskutaidon arviointiin. Testissä pystytään arvioimaan osallistujan taitoa mm. tunnistaa suhteellisuuksia, jota usein tarvitaan työelämässä. |
ADHD/ADD ja Asperger arviointikyselyt (lähi- ja verkkokartoitus) | ADHD/ADD karsintatesti aikuisiän ADHD/ADD tunnistamiseen sekä Asperger -oireyhtymän arviointitestit neuropsykiatrisen pulmien tunnistamiseen ja itsearviointiin. Testien tarkoituksena on tunnistaa asiakkaiden käyttäytymisen piirteitä ja vuorovaikutuksellisia haasteita. Testin avulla itseymmärrys lisääntyy ja toiminnan ja käyttäytymisen tueksi voidaan tehdä suunnitelmia, joiden avulla toimintakykyisyys lisääntyy. Tuki suunnitellaan ja arvioidaan suhteessa toimintaan ja käytökseen, eikä sitä varten tarvitse diagnoosia. Jatkosuosituksena voi syntyä kannustus hakeutua tutkimuksiin, jos henkilö itse kokee oireiden olevan niin voimakkaita ja haita työllistymistä tai koulutukseen hakeutumista. Pelkkien testien tekeminen ei ole itseisarvo, vaan niiden perusteella asioiden tunnistaminen ja ohjauskeskustelu sekä jatkosuunnitelman laatiminen ja vaikutusten arviointi toimintakykyyn. |
Muut oppimisvalmiuskyselyt (lähi- ja verkkokartoitus) | Valmiuksien kartoittamiseen käytämme mm. aisti- ja havaintokanavatestejä, BMI-21 -kyselyä (mielialakysely) sekä AUDIT kyselyä (alkoholin käytön kysely). Näiden käytön tarkoituksena on tunnistaa usein oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen oireyhtymien taustalla olevia psyykkisiä vaikeuksia sekä päihteiden käyttöä. Tuloksilla on merkittävä vaikutus asiakkaan työllistymis- ja koulutussuunnitelman rakentamisessa ja ensisijaisen palvelun kartoittamisessa, joka tukee eteenpäin kulkemista kohti työelämää ja kouluttautumista. |
Mikäli peruskartoitukessa nousee esille tarve syvällisemmästä kartoituksesta, käydään tämän toteuttamisesta yhteinen keskusteltu ohjaavan tahon kanssa. Tällöin yhteenveto tehdään vasta kokonaisarvion jälkeen.
KARTOITUKSET JA SISÄLLÖT
Mikäli peruskartoitukessa nousee esille tarve syvällisemmästä kartoituksesta, käydään tämän toteuttamisesta yhteinen keskusteltu ohjaavan tahon kanssa. Tällöin yhteenveto tehdään vasta kokonaisarvion jälkeen.
Peruskartoitukset
Lukivaikeuden seulontamenetelmä nuorille ja aikuisille, Lukiseula (lähikartoitus), Niilo Mäki Instituutti
Lukiseula on ryhmämuotoisesti tai yksilönä toteutettava testi. Testi tarjoaa suuntaa antavan tiedon lukemisen ja kirjoittamisen taidoista. Lukiseula kartoittaa lukivaikeuden mahdollisuutta, mutta siitä ei saa virallista lukilausuntoa. Testi on toimiva kartoituksen väline, jonka avulla pystytään näkemään mm. heikot lukijat ja kirjoittajat. Tämä usein riittää, kun tarkoituksena on löytää soveltuvaa opiskeltavaa alaa tai suunnitella tukitoimia työelämään. Testi on tarkoitettu erityisopettajien ja psykologien käyttöön, jolla on koulutuksellista taustatietoa erityispedagogisista ongelmista.
Digilukiseula (lähikartoitus, verkkokartoitus), Niilo Mäki Instituutti
Digilukiseula vastaa lähikartoituksena toteutettavaa Lukiseulaa ja on tästä verkkoversiona toteutettava vaihtoehto. Seulan tekeminen verkkototeutuksena edellyttää osallistujalta tietokoneen, internet-yhteyden, hiiren, näppäimistön ja kuulokkeet sekä näiden käyttöön riittävät toimintavalmiudet.
KTLT-laskutaidon testi, (lähi- ja verkkokartoitus), Niilo Mäki Instituutti
KTLT on peruslaskutaidon hallinnan ja soveltamisen taitojen arviointiin tarkoitettu luokka-asteille 7-9 normitettu tasotesti. Se soveltuu myös peruskoulun jälkeiseen nuorten ja aikuisten laskutaidon arviointiin. Testissä pystytään arvioimaan osallistujan taitoa mm. tunnistaa suhteellisuuksia, jota usein tarvitaan työelämässä.
ADHD/ADD ja Asperger arviointikyselyt (lähi- ja verkkokartoitus)
ADHD/ADD karsintatesti aikuisiän ADHD/ADD tunnistamiseen sekä Asperger -oireyhtymän arviointitestit neuropsykiatrisen pulmien tunnistamiseen ja itsearviointiin. Testien tarkoituksena on tunnistaa asiakkaiden käyttäytymisen piirteitä ja vuorovaikutuksellisia haasteita. Testin avulla itseymmärrys lisääntyy ja toiminnan ja käyttäytymisen tueksi voidaan tehdä suunnitelmia, joiden avulla toimintakykyisyys lisääntyy. Tuki suunnitellaan ja arvioidaan suhteessa toimintaan ja käytökseen, eikä sitä varten tarvitse diagnoosia. Jatkosuosituksena voi syntyä kannustus hakeutua tutkimuksiin, jos henkilö itse kokee oireiden olevan niin voimakkaita ja haita työllistymistä tai koulutukseen hakeutumista. Pelkkien testien tekeminen ei ole itseisarvo, vaan niiden perusteella asioiden tunnistaminen ja ohjauskeskustelu sekä jatkosuunnitelman laatiminen ja vaikutusten arviointi toimintakykyyn.
Muut oppimisvalmiuskyselyt (lähi- ja verkkokartoitus)
Valmiuksien kartoittamiseen käytämme mm. aisti- ja havaintokanavatestejä, BMI-21 -kyselyä (mielialakysely) sekä AUDIT kyselyä (alkoholin käytön kysely). Näiden käytön tarkoituksena on tunnistaa usein oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen oireyhtymien taustalla olevia psyykkisiä vaikeuksia sekä päihteiden käyttöä. Tuloksilla on merkittävä vaikutus asiakkaan työllistymis- ja koulutussuunnitelman rakentamisessa ja ensisijaisen palvelun kartoittamisessa, joka tukee eteenpäin kulkemista kohti työelämää ja kouluttautumista.
Syvällinen kartoitus | Sisältö |
---|---|
Lukemis- ja kirjoittamistaidon yksilötestistö nuorille ja aikuisille (lähikartoitus) | Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestiä voidaan käyttää nuorten ja aikuisten lukemisen, kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen taitojen yksilölliseen arviointiin. Yksilötestistö on menetelmäkokonaisuuden toinen osa. Sitä voidaan käyttää lukivaikeuksien seulontamenetelmässä (ensimmäinen osa) seuloutuneille opiskelijoille ja henkilöille, joilla epäillään olevan ongelmia lukemisessa ja/tai kirjoittamisessa. Yksilöllisen arvioinnin avulla asiakkaan ongelmista ja vahvuuksista saadaan tarkempi ja monipuolisempi lukemisen ja kirjoittamisen taitojen profiili. Arviointi antaa tukea asiakkaan opiskelussa tarvitseman yksilöllisen tuen tai erityisjärjestelyiden suunnitteluun. |
Maahanmuuttajien erityiset kielelliset oppimisvaikeudet (MERKO ja KIELO) (lähikartoitus) | Testin avulla saadaan realistinen kuva tämänhetkisistä suomen kielen taidoista (kirjoittaminen, kuullun ja luetun ymmärtäminen), jotka ohjaavat asiakasta oikeatasoisiin opintosuuntiin. KIELO arvioinnin on tuottaa lisätietoa suomenkielen taitotasosta MERKO-testin arvioinnin luetun, kuunnellun ja puhutun kielitason lisänä. Lisäksi työelämävalmiuksiin kuuluva kielitaito on hyvä kartoittaa, jotta myönteinen työllistyminen mahdollistuu. |
Syvällinen kartoitus
Lukemis- ja kirjoittamistaidon yksilötestistö nuorille ja aikuisille (lähikartoitus)
Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestiä voidaan käyttää nuorten ja aikuisten lukemisen, kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen taitojen yksilölliseen arviointiin. Yksilötestistö on menetelmäkokonaisuuden toinen osa. Sitä voidaan käyttää lukivaikeuksien seulontamenetelmässä (ensimmäinen osa) seuloutuneille opiskelijoille ja henkilöille, joilla epäillään olevan ongelmia lukemisessa ja/tai kirjoittamisessa. Yksilöllisen arvioinnin avulla asiakkaan ongelmista ja vahvuuksista saadaan tarkempi ja monipuolisempi lukemisen ja kirjoittamisen taitojen profiili. Arviointi antaa tukea asiakkaan opiskelussa tarvitseman yksilöllisen tuen tai erityisjärjestelyiden suunnitteluun.
Maahanmuuttajien erityiset kielelliset oppimisvaikeudet (MERKO ja KIELO) (lähikartoitus)
Testin avulla saadaan realistinen kuva tämänhetkisistä suomen kielen taidoista (kirjoittaminen, kuullun ja luetun ymmärtäminen), jotka ohjaavat asiakasta oikeatasoisiin opintosuuntiin. KIELO arvioinnin on tuottaa lisätietoa suomenkielen taitotasosta MERKO-testin arvioinnin luetun, kuunnellun ja puhutun kielitason lisänä. Lisäksi työelämävalmiuksiin kuuluva kielitaito on hyvä kartoittaa, jotta myönteinen työllistyminen mahdollistuu.
